Alles over sportblessures

2 maart 2023
284
sporten

Als je veel doet sporten zul je het vast wel eens gehad hebben, een blessure. Heel vervelend, maar je zit er nu eenmaal mee. In deze blog ga je lezen wat een blessure is, welke blessures er zijn en hoe je een blessure kunt voorkomen.

Wat is een blessure?

Een blessure kan op verschillende manieren ontstaan. Tijdens het sporten veranderen er namelijk dingen in je lichaam. Je botten en pezen worden bijvoorbeeld steviger en je gewrichten worden soepeler.  Maar tijdens het sporten kan er wel eens iets mis gaan. Een spier kan te ver uitrekken, een gewricht draait de verkeerde kant op, een pees scheurt of je je krijgt ergens pijn door overbelasting. Deze verschijnselen behoren allemaal tot blessures. Je lichaam krijgt veel te verduren tijdens het sporten, dus het is belangrijk dat je het goed verzorgd.

Veel voorkomende blessures

Er zijn veel verschillende soorten blessures. Hieronder worden de meest voorkomende uitgelegd.

Liesblessure

Bij een liesblessure heb je pijn aan de liesregio. Die zit aan de voorkant en binnenkant van je bovenbeen, je schaamstreek en je onderbuik. Een liesblessure ontstaat vaak op twee verschillende manieren. De meest voorkomende manier is overbelasting van de liesregio. Als de belasting niet verminderd wordt, wordt de pijn erger. Als je een liesblessure hebt ga je eerst je trainingsschema aanpassen en krijg je oefeningen van een fysiotherapeut. Voor je over gaat naar je normale schema zou je 3 keer een training gehad moeten hebben zonder dat de blessure erger is geworden.

Lees ook:  De laatste trends op het gebied van zonnepanelen

Achillespees blessure

Bij een achillespeesblessure heb je pijn op je hiel of er boven. Door overbelasting of door te snelle opbouw van belasting kan er een reactie ontstaan in de achillespees. Deze reactie is vaak pijn die wordt verergerd door belasting. De vocht en cellen in de pees nemen toe, waarbij vaak een pijnlijke zwelling in de achillespees ontstaat. Het herstellen vanuit deze blessure kan vaak een tijdje duren.

Enkelblessure

Een verzwikte of verstuikte enkel is de meest voorkomende blessure. In de meeste gevallen ontstaat er een zwelling en bloeduitstorting op de enkel. Hierbij is het belangrijk om de enkel te koelen met bijvoorbeeld een instant cold pack. Als je na een tijdje weer goed kunt lopen is het belangrijk dat je de belasting goed opbouwt. Ga je weer sporten? Bescherm je enkelbanden dan met sporttape of een brace.

Hamstringblessure

De hamstring is een groep van 3 spieren aan de achterkant van je been. Je kunt je hamstring verrekken of inscheuren door een verkeerde beweging te maken met een van de 3 spieren. Wanneer je last hebt van je hamstring ga je niet door met sporten maar laat je er naar kijken door een huisarts of fysiotherapeut.

Lees ook:  De beste supplementen voor bij het sporten

Knieblessure

Binnen knieblessures zijn er ook nog verschillende soorten te vinden. Bij een blessure aan de knie ontstaat er vaak pijn in of rondom de knie en wordt de knie soms dik. Hierbij is het net zoals bij een enkelblessure belangrijk om te koelen, zodat de zwelling vermindert.

sporten

Hoe ontstaat een blessure?

Een blessure kan je oplopen door bijvoorbeeld een spier net te ver uitrekken, een pees of spier scheuren, een bot breken of een gewricht die de verkeerde kant op wordt geduwd/getrokken. Maar meestal zijn er één of meer onderliggende oorzaken. Dit kan bijvoorbeeld een slechte conditie, een verkeerde lichaamshouding of een te hoge belasting zijn. Een blessure kan ook acuut ontstaan door een botsing, val of klap.

Blessures voorkomen

Het is best moeilijk om blessures te voorkomen. Je moet er namelijk voor zorgen dat er geen disbalans tussen belasting en belastbaarheid ontstaat. Hier zijn een paar tips om je te helpen:

  • Bouw je training geleidelijk op.

Je lichaam moet wennen aan de specifieke belasting en heeft hier wat tijd voor nodig.

  • Doe een warming-up voor je gaat trainen.
Lees ook:  Waarom is yoga zo populair?

Koude spieren zijn veel gevoeliger voor blessures dan warme spieren.

  • Controleer je techniek.

Laat je techniek checken door iemand die er een oog voor heeft, zo zorg je ervoor dat je geen blessure krijgt door het verkeerd uitvoeren van iets.

Klaar om binnen 1 minuut je nieuwe stijl te ontdekken?

Recent

De langdurige voordelen van avontuurlijke vakanties

Wat kun je verwachten als je vader wordt?

De rol van edelstenen in luxe horloges

Italiaanse herenkapsels: een gids

© Trendheads - 2024
Made with
Web Wings