Continue verandert de verpakkingsindustrie. Maar hoe speel je in op de consument die elke dag wat anders wil? Continue zijn bedrijven bezig met het innoveren van hun verpakkingen om de aandacht te trekken van de consument. Daarom hebben wij voor jou de meest spraakmakende trends van dit moment voor verpakkingen op een rijtje gezet. Je leest het allemaal in deze blog.
Inhoud
Waarom inspelen op de nieuwste trends?
Voordat we dieper ingaan op de trends voor verpakkingen is het belangrijk om te weten waarom je moe inspelen op de nieuwste trends voor verpakkingen. De markt wordt namelijk steeds concurrerender. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends op het gebied van verpakkingen. Merken die deze trends effectief kunnen verwerken in hun etiketten en verpakking design zullen een sterk imago creëren. Dit onderscheidt hun van de concurrent. Ook kunnen merken etiketontwerpen creëren die zowel aantrekkelijk zijn als effectief in het communiceren van belangrijke informatie aan consumenten.
Transparante labels
Door het gebruik van transparante labels blijft het product zichtbaar dat je wilt tonen aan de consument. Hierdoor wordt de belangrijke informatie versterkt, zoals ingrediënten, voedingswaarde en waarschuwingen voor allergenen. Bovendien zorgt dit ervoor dat je je geen zorgen hoeft te maken als kinderen je producten pakken, aangezien de transparante etiketten duidelijk communiceren wat er in het product zit en eventuele waarschuwingen aangeven. Deze trends is perfect voor bedrijven die de consument een duidelijk etiket willen geven met een mooie afwerking.
Reduce
Allereerst: wat is reduceren precies? Dit betekent dat je jouw producten efficiënt verpakt. Hierbij gebruik je geen gigantische doos met een berg milieuvervuilend bubbeltjesplastic. Kortom, je gebruikt niet meer ruimte dan nodig is én houdt de verpakking compact.
Kleurrijk minimalisme
Deze trend combineert de eenvoud van het minimalisme met de levendigheid van felle kleuren. Dit is een evoluerende trend die bedrijven steeds meer gebruiken die willen opvallen in de schappen. Deze aanpak creëert een moderne en opvallende look.
Duurzaamheid
Consumenten kiezen tegenwoordig steeds sneller voor een duurzame verpakking dan voor een niet duurzame verpakking. Door als bedrijf voor een duurzame verpakking te kiezen neem je als bedrijf maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als bedrijf kom je er bijna niet meer mee onderhoud om geen duurzame verpakking aan te bieden. Wil je meer weten over duurzaamheid? Lees hier meer over de duurzaamheidstrends van dit moment.
Reuse verpakkingen
Een duurzame verpakking is een verpakking die je hergebruikt. Maar welk materiaal is hiervoor ideaal? Karton. Een kartonnen doos is namelijk praktisch, stevig en kan meerdere keren worden gebruikt. Als deze kapot gaat, kun je deze hergebruiken door de doos door de versnipperaar te halen. Vervolgens kun je de snippers gebruiken voor opvulling.
Unboxing experience
Alles draait om belevening. Ook bij verpakkingen en consumenten. Daarom zijn bedrijven steeds bewuster bezig met de unboxing experience. Hierbij denk je op voorhand na want de consument ervaart bij het uitpakken van jouw pakket. Maar hoe kun je het beste inspelen op deze verpakkingstrend?
- Zorg ervoor dat de klant het pakket kan uitpakken zonder gedoe. Gebruik bijvoorbeeld geen onhandige tape of een enorme lading opvulmateriaal.
- Voeg een persoonlijke touch toe aan de verpakking. Je kunt hierbij denken aan een persoonlijk kaartje om de klant te bedanken. Als je een kaartje toevoegt is het belangrijk om jouw huisstijl hierin te betrekken.
- Voeg iets van een QR-code toe. Door de consument te verwijzen naar de QR-code kun je extra informatie aanbieden. Hierbij kun je zo creatief zijn als je zelf wilt. Je kunt het heel algemeen houden met een handleiding, maar bijvoorbeeld ook een video met achtergrondinformatie van het product. Door een QR-code toe te voegen maak je de consument nieuwsgierig.
- Laat je verpakking tot leven komen met augmented reality. Zorg ervoor dat de klant getriggerd wordt om actie te ondernemen en het misschien wel op social media te delen. Zo creëer je waarde en meer merkbekendheid.
Door bovenstaande verpakkingstrends in overweging te nemen weet je zeker dat je een unieke indruk achterlaat bij de klant. Vele plezier en succes!