Het is je misschien al eens opgevallen als je door een warenhuis loopt. De herenafdeling is meestal te vinden op de begane grond. Maar waarom eigenlijk? In deze blog leggen we je de psychologie en strategie achter deze indeling uit.
Toegankelijkheid
De begane grond is de ingang van een winkel of warenhuis. Hier komen alle bezoekers dus bij aankomst en vertrek langs. Mannen gaan vaak winkelen met één specifiek doel. Die ene broek of dat ene paar schoenen scoren. Vrouwen daarentegen winkelen gemiddeld langer dan mannen. Hier zit ook een gedachte achter. Vrouwen hebben namelijk in tegenstelling tot mannen, niet vaak een specifiek doel voor ogen. Zij gaan bij verschillende winkels en afdelingen inspiratie opdoen en zo keuzes maken. Door de herenafdeling op de begane grond te plaatsen, kunnen zowel de mannen als de vrouwen tevreden worden gesteld. Mannen hoeven zo namelijk niet door de tassen-, schoenen- en kledingafdeling van de vrouwen te lopen en de vrouwen kunnen zo bij zoveel mogelijk afdelingen inspiratie opdoen. Twee vliegen in een klap!
Impulsieve aankopen
De populaire producten van een winkel worden meestal bij de ingang gepresenteerd. Dit zorgt bij veel mensen voor impulsaankopen. Hoewel vrouwen hier zeker ook gevoelig voor zijn, kunnen de meeste mannen ook wel eens een impulsieve aankoop doen. Wanneer zij met een bepaald doel naar de winkel gaan en dit product bij de ingang al zien staan, hoeven ze het negen van de tien keer niet eens te passen. Lekker makkelijk en snel weer door.
Door producten op een leuke display of etalage te plaatsen, worden deze vaak sneller en impulsiever gekocht. Stijlvolle herenschoenen van AB Lifestyle kunnen bijvoorbeeld op een display bij de ingang van de winkel worden geplaatst. Door producten zoals deze ongeveer op ooghoogte te plaatsen, kan het winkelresultaat worden verbeterd.
Strategie
Mannen komen vaak voor één bepaald product en haken daarna weer af. De begane grond is in veel winkels de grootste ruimte met het meeste licht. Door deze open ruimtes strategisch in te delen en echt te focussen op de mannen, kunnen de producten aantrekkelijker worden gemaakt. Dit zorgt ervoor dat mannen wellicht langer in de winkel blijven hangen en meer kopen dan alleen waar ze voor kwamen.
De presentatie van een ruimte is dus erg belangrijk. Efficiëntie, snelheid en gemak spelen hierbij een grote rol. Deze factoren waarderen mannen namelijk in hun winkelervaring. De meeste mannen willen zo min mogelijk tijd besteden in een winkel. Door de begane grond strategische in te richten, kan een winkel voor meer winst en omzet zorgen en kan worden ingespeeld op deze behoeften van de man.
Waar zijn mannen naar op zoek?
Het is belangrijk om te onthouden dan mannen en vrouwen anders winkelen en andere verwachtingen hebben. Mannen willen niet lang rondlopen of wachten om geholpen te worden. Zij verkiezen meestal functionaliteit boven stijl. Zij zijn op zoek naar producten die op een praktische manier aan hun behoeften kunnen voldoen. Door de herenafdeling op de begane grond te plaatsen kunnen mannen snel en makkelijk verwelkomd worden en direct vinden wat ze zoeken. Een goede klantenservice is wat deze ervaring compleet maakt.
Over het algemeen zijn mannen dus meer op zoek naar gemak en efficiëntie dan vrouwen. Door als winkeleigenaar hierop in te spelen kan de behoefte van deze klantgroep worden voldaan. Nu je de strategie achter de indeling van een winkel weet, zal het je steeds meer gaan opvallen.
Meer weten over stylingtrends voor mannen? Lees hier styling tips voor mannen voor iedere gelegenheid!