Een beurs is een evenement waar bedrijven de gelegenheid krijgen om zichzelf te presenteren aan zakenpartners of potentiële klanten. Op een beurs kun je jouw diensten en/of producten te verkopen of tonen. Daarnaast wordt een beurs vaak gebruikt om contacten te leggen en je toekomstige zakelijke kansen te vergroten. Maar hoe ben je nu echt succesvol op een beurs. Allereerst is een goede beursstands natuurlijk een must, maar het is ook de bedoeling dat je op de hoogte bent van de laatste trends. In dit artikel gaan we de belangrijkste trens vertellen die bij kunnen dragen aan een succesvolle beursdeelname.
Inhoud
Trend 1: Virtual en Hybrid events
Tijdens de Covid-19 pandemie zijn veel beurzen overgestapt naar dit soort events. Virtual en Hybrid events zijn events waarbij je zowel fysiek als online aan deel kunt nemen. Alle bedrijven moeten zich hiervoor natuurlijk aanpassen door bijvoorbeeld tools of digitale content te gebruiken om hun diensten en/of producten te kunnen presenteren. Je zou bijvoorbeeld door een bedrijf een virtuele stand kunnen laten maken die een 360 graden tour bevat van een of meerdere producten.
Trend 2: Immersie en interactie
Een andere trend waar tegenwoordig veel mee wordt gedaan is de focus leggen op interactie en immersie. Mensen worden steeds meer visueel ingesteld. Dit resulteert in dat bezoekers niet alleen maar informatie willen ontvangen. Ze willen actief betrokken worden bij producten en diensten. Dit zou je als bedrijf makkelijk kunnen bereiken door bijvoorbeeld augmented reality of virtual reality. Steeds vaker worden elementen hieruit verwerkt in presentaties. Op deze manier krijgen de bezoekers echt een realistische ervaring. Ze kunnen je product werkelijk zien en vasthouden. Hierdoor zijn mensen sneller geneigd om je producten te kopen.
Trend 3: Duurzaamheid
Duurzaamheid is iets wat de komende tijd alleen nog maar belangrijker gaat worden. Niet alleen in de wereld, maar ook op beurzen. Bezoekers verwachten tegenwoordig dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen met betrekking tot hun impact op het milieu. Bedrijven kunnen hier makkelijk op inspelen door hun producten duurzaam in te richten of door hun eigen duurzaamheidsinitiatieven te delen met de potentiële klanten. Op deze manier krijgen de mensen empathie voor je en dit is wat je nodig hebt!
Trend 4: Gebruik maken van technologie
De vierde trend die we in dit artikel gaan beschrijven is het gebruik van technologie. En dan voornamelijk het gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning. Dit soort technologieën worden steeds vaker gebruikt door bedrijven om zaken zoals salesprocessen te automatiseren of om klanten beter te kunnen bereiken. Door gebruik te maken van dit soort technologieën kunnen bedrijven zich onderscheiden ten opzichte van hun concurrentie en dus meer effectief zijn in het presenteren van hun diensten en producten.
Trend 5: Personalisatie
De laatste trend van ons lijstje van de laatste trends voor op een beurs is personalisatie. Het is een trend die ook steeds meer op begint te komen op beurzen. Bezoekers gaan ervan uit dat ze een persoonlijke ervaring en aandacht krijgen van de aanwezige bedrijven. Dit zou je als bedrijf bijvoorbeeld kunnen doen door middel van gepersonaliseerde aanbiedingen voor klanten of door gebruik te maken van de gegevens van klanten. Zo kunnen de gegevens gebruikt worden om de presentatie gepersonaliseerd te maken. Tenslotte kunnen bedrijven ook nog gebruik van van chatbots of andere uitvindingen om een persoonlijke aanpak te bieden.
Dit waren ze dan, de trends voor op een beurs. Zoals je hebt kunnen lezen is het belangrijk om mee te gaan met de laatste trend op beurzen. Op het moment dat je succesvol wilt zijn op een beurs is het toch echt wel nodig om je te onderscheiden van de concurrentie. Daarnaast is een positief imago ook ontzettend belangrijk. Welke van de trends ga jij de volgende keer op een beurs uitproberen?
Lees ook: Waarom een smart watch kopen en over badkamerinrichtingen.